Stel je vraag

Het OLVE team staat je graag te woord voor al je vragen.

Je kan op de volgende wijze contact opnemen:

  • een e-mail sturen naar info@olve.be

  • telefoneer naar 03 449 56 25 (campus Edegem)

  • telefoneer naar 03 449 62 80 (campus Mortsel)

  • dit contactformulier invullen

 

Ik ben:
Ik word liefst gecontacteer via:
           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

STEM

Science, Technology, Engineering & Mathematics

STEM

De studierichting wetenschappen kan ingericht worden vanaf de tweede graad.
Toch willen we al vanaf het eerste jaar de interesse voor wetenschappen en techniek bij de leerlingen prikkelen. Daarom hebben wij er als school heel bewust voor gekozen om aan alle leerlingen van het eerste jaar STEM aan te bieden.
Voor de leerlingen ‘1e jaar moderne’ is twee uur STEM opgenomen in het lesrooster.
Leerlingen ‘1e jaar Latijn’ kunnen in september inschrijven op een extra STEM-uur dat na de schooluren gevolgd kan worden.

Vanaf het tweede jaar wordt STEM niet als een apart vak aangeboden maar projectmatig en dit zowel voor de leerlingen ‘moderne’
als de leerlingen uit de richting Latijn.
Via deze projecten maken zij kennis met uiteenlopende aspecten van wetenschappen, techniek, onderzoek en de hierbij vereiste wiskunde.
De leerlingen krijgen op deze manier ook zicht op het belang van programmeren.
Daarnaast maken zij kennis met beroepen uit STEM-disciplines.

Hieronder een overzicht van het STEM-aanbod op onze school:

 

Voor wie?

Wanneer?

Onderwerpen?

STEM

 

 

 

 

 

eerste jaar

moderne

2 uren in het lessenpakket

Smartschool
bruggen bouwen
stofzuigerkanon
windmolens
programmeren
Arduino

M,E
E,T
S,T,E
T
M,E
T,E

 

Latijnse

1 lesuur op vrijwillige basis

Een selectie uit de onderwerpen die tijdens de lessen STEM van eerste moderne behandeld worden.

S,T,E,M

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tweede jaar

alle richtingen

projectmatig

project WATER

S,T,E,M

 

 

 

project rond bewegen/vervoer
(tandwielen)

S,T,E,M

 

 

 

mogelijke samenwerking met VTI Kontich

T,E

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

derde jaar

richting wetenschappen

projectmatig

project in ontwikkeling: drones en sciences (i.s.m. RVO-society)

S,T,E,M

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vierde jaar

richting wetenschappen

projectmatig

project HEIDE

S

 

alle richtingen

projectweek,
variërend aanbod

voeding
programmeren
robots

S,T
M
M,E

 

 

 

project in ontwikkeling:
parachutes


S,T,E,M

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vijfde jaar

richting wiskunde (6/8 uur)

volledige dag

wiskunde B-dag (8 uur) (1e trimester)
Wiskunnend Wiske (
2de trimester)

M
M

 

richting wetenschappen

 

bezoek nucleaire geneeskunde
ooggestuurde interface
(i.s.m. EOG – innovationlab KULeuven)

S,T,E
S,T,E

 

richtingen met seminarie
(zie lessentabel)

1 lesuur in lessenpakket

fiat lux
labotechnieken
studie van de zon / zonnevlekken
the matrix
verse voeding
weerkunde
elektrische schakelingen
(niet) onder invloed
grote wetenschappers

S,T
S,T
S,T
M
S,T,E
S,T
S,T,E
S,T
S

zesde jaar

richting wiskunde (6/8 uur)

volledige dag

wiskunde in zichT (i.s.m. UA)
wiskunde B-dag
(8 uur)

M
M

 

richting wetenschappen

volledige dag

chemiestudent voor1 dag i.s.m. UA
fusieshow i.s.m. UA
BATMAN-STEM
(project echolocatie)

S,T,E
S,E

 

richtingen met seminarie
(zie lessentabel)

1 lesuur in lessenpakket

statistiek
CSI
gevorderde labotechnieken

M
S,T,E
S,T

 

richting Latijn-
wiskunde

workshop

‘koud, kouder, koudst’ i.s.m. UA

S

 

 

 

project in ontwikkeling: Katapult

 

 

 

 

 

 

 

In het zesde jaar komt STEM ook aan bod in de lessen
wetenschappen en wiskunde

 

 

 

 

 

 

CODERDOJO

Op zaterdag 12 november 2016 ging er voor de eerste keer een Coderdojo door in ons openleercentrum. Normaal gezien vinden de lokale  Coderdojo’s plaats in het nabij gelegen Bolwerk, de coworkingspace waarmee de school ook al samenwerkte voor de schoolwebsite. De namiddag, met ongeveer 60 aanwezige jongeren van binnen en buiten de school, werd een groot succes voor deelnemers én coaches.

Coderdojo is een wereldwijde non-profit organisatie die programmeerclubs organiseert voor jongeren. Op http://www.coderdojobelgium.be/nl vind je er meer informatie over. Jongeren van 7 tot 18 leren er op een leuke manier met ICT omgaan, begeleid door ICT-professionals en vrijwilligers.

Op het programma die zaterdag stonden voornamelijk de programma's Scratch https://scratch.mit.edu/ en Arduino https://www.arduino.cc. De jongeren konden zelfs beschikken over 2 3D-printers, waarmee ze goed aan de slag gingen. Op het einde van de sessie hebben enkele jongeren hun projectjes voorgesteld aan de rest van de groep.

Dit project kadert ook in onze STEM-opleiding, waar onze leerlingen kennismaken met Arduino, een opensource-programmeerplatform dat ook op de Coderdojo gebruikt werd. Bij de coaches waren voor deze gelegenheid ook STEM-leerkrachten aanwezig. De kiem voor een nauwere samenwerking werd gelegd.

Vanwege het grote succes, zullen we in de toekomst op regelmatigere basis Coderdojo’s op OLVE organiseren. Er liggen al enkele data op tafel. We hopen hiermee het begin van een mooi samenwerkingsverhaal te hebben geschreven!

Hieronder wat meer informatie van op de website van CoderDojo Belgium:
Leer alles over websites, games, apps en software en ga er onmiddellijk mee aan de slag. CoderDojo Belgium organiseert gratis workshops (doe-het-zelf lessen) voor jongens en meisjes van 7 tot 18 jaar. Een Dojo wordt volledig door vrijwilligers voorbereid en gegeven. Mentors begeleiden de jongeren. Ze leggen uit, doen voor, leren aan en stimuleren fantasie en creativiteit. Ouders zijn welkom, als ze dat willen.