3de graad | Latijn - Wetenschappen
3de graad | Latijn-wetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Latijn en een uitgebreid pakket wetenschappen.
Domeinoverschrijdende doorstroom
Onze lessentabel
Doorstroom | 3de graad | Latijn-Wetenschappen | ||
Algemene vorming | 5de jaar | 6de jaar |
godsdienst | 2 | - |
geschiedenis (B+) | 2 | - |
lichamelijke opvoeding | 2 | - |
wiskunde | 4 | - |
esthetica | 1 | - |
filosofie | 0 | - |
paper | 0 | - |
Talen | ||
Engels (B+) | 2 | - |
Frans (B+) | 3 | - |
Nederlands (B+) | 4 | - |
Domeinspecifieke vorming | ||
Latijn | 4 | - |
Biologie (B+S) | 2 | - |
Chemie (B+S) | 2 | - |
Fysica (B+S) | 2 | - |
aardrijkskunde (B+S) | 2 | - |
Totaal | 32 | 32 |
- Vanaf het schooljaar 2023-2024 starten we in het vijfde jaar met de modernisering.
- (B+) bijkomende leerplandoelen moeten behaald worden.
- (B+S) specifieke minimumdoelen in combinatie met de basisvorming moeten behaald worden
3de graad | Latijn - Wetenschappen
Inhoud
- De leerlingen verwerven via het lezen van authentieke teksten een dieper inzicht in de cultuur van de klassieke oudheid en latere periodes.
- Ze bestuderen taal als systeem vanuit een historisch en vergelijkend perspectief.
- Daarnaast komen de kernwetenschappen aardwetenschappen, biologie, chemie, fysica en wiskunde op een deductieve, empirische en probleemoplossende manier aan bod.
- De leerlingen denken conceptueel mee vanuit wiskunde over natuurwetenschappelijke vragen.
Voor wie
- Leerlingen die goede resultaten behaalden voor Latijn in de tweede graad.
- Leerlingen die een duidelijke interesse hebben voor de Romeinse cultuur en literatuur.
- Leerlingen die graag Latijnse teksten lezen.
- Leerlingen die een een brede interesse hebben voor wetenschappen in het algemeen.
- Leerlingen die logisch en probleemoplossend willen denken.
- Leerlingen die voldoende doorzettingsvermogen hebben om denkprocessen in een strak theoretisch kader te kunnen plaatsen.
- Leerlingen die over voldoende sociale vaardigheden beschikken om in groep samen te werken. Dit is noodzakelijk om de leerlingenproeven goed te kunnen uitvoeren en verslagen te schrijven.
- Abstract
- Zelfstandig
- Meer complexe uitgangspunten
